درمانگاه تخصصی پوست، مو و زیبایی اکسیر

بیماری های پوستی، بیماری لیکن پلان، جوش های سر و مقالات مرتبط در زمینه پوست

بیماری لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری التهابی شایع پوستی می باشد که مسری یا سرطانی نیست.لیکن پلان می تواند در قسمت های بازو ، مچ دست ، پوست پا ، تنه ، سر یا اندام تناسلی مرد ، ناخن پا و دست ، یا در دهان یا مهبل به وجود بیاید .این عارضه بیشتر در افراد بالای 40 سال شایع است ولی ابتلا به بیماری در همه سنین وجود دارد .بیماری لیکن پلان به صورت توده های انبوه و خارش دار ظاهر می شوند که ظاهر درخشنده و کوچک دارند . هیچ علت مشخصی برای به وجود آمدن این بیماری وجود ندارد اما گاها در اثر واکنش به داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد روماتیسمی که دارای مقادیری طلا می باشند ، به وجود می آید .همچنین لیکن پلان می تواند بر اثر وجود استرس به وجود آید.در افراد بالای 30 سال این بیماری بیشتر شایع است . لیکن پلان یکی از بیماری های شایع پوستی می باشد که به صورت توده های خارش دار و التهابی در پوست رخ می دهند و همچنین می تواند فولیکول مو و ناخن و مخاط را نیز دچار مشکل سازد .علت مشخصی برای به وجود آمدن این بیماری وجود ندارد اما احتمال بر این میرود علت وجود این بیماری سبب فعالیت سیستم ایمنی باشد .این بیماری محدودیتی ندارد ودر همه جهان و تمام نژادها مشاهده شده است .احتمال بروز این بیماری در حدود 1 تا 2 درصد به شکل فامیلی نیز دیده شده .بیماری لیکن پلان بیشتر در سنین میانسالی شایع بوده ولی حتی میتواند کودکان را نیز دچار مشکل سازد .شکل ظاهری این بیماری به صورت برجستگی های پوستی به رنگ بنفش و معمولا با اندازه های کوچک می باشد که معمولا در ابتدا به صورت قرمز رنگ ، و بعد از مدتی به رنگ بنفش دیده می شوند و سطح آن ها براق و خشک می باشد .

خال چیست؟

خال یک اصطلاح کلی است که بخش وسیعی از از ضایعات پوستی را دربر می گیرد این ضایعات معمولا ناشی از افزایش کاهش یا روند غیرطبیعی یک یا چند بافت به وجود می آیند که باعث اختلال در ترکیب طبیعی ساختار پوست میشود.خال ها می توانند به رنگ ها و شکل ها در سنین مختلف در نقاط گوناگون بدن ظاهر شوند و براساس نوع بافت غیرطبیعی خود نامگذاری میشوند مانند: خال عروقی،خال چربی،خالسلول و رنگدانه ساز و ... که شایع ترین آنان خال سلول رنگدانه ساز می باشد.معمولا همه این افراد خال را دارند و حتی در بعضی افراد تعداد آن به 40 عدد و یا بیشتر می رسد. خال ها طیف وسیعی از نظر شکل ظاهری دارند،این موضوع برعکس باور بیشتر افراد است که فکر میکنند خال فقط به شکل قهوه ای تیره می باشد. نکته: خال ها از نظر شکل ظاهری یک شکل نیستند وعموما خال ها از نظرزیبایی همیشه به فرد لطمه نمی زنند،اما بعضی از خال ها ظاهر ناخوشایندی می توانند داشته باشند.خال ها در همه جای بدن می توانند ظاهر شوند و به صورت تنهایی و گروهی دیده می شوند.بعضی به صورت برجستگی و گوشتی و بعضی به صورت رنگ صورتی و قهوه ای روشن دیده شود.

انواع سرطان پوستی

از مهم ترین سرطان های پوستی عبارتند از : الف- بازال سل کارسینوم"تومورهای نیمه بدخیمی هستند که بطور موضعی و حالت تخریبی و خورندگی دارند به اینگونه تومورها سرطان پوستی می گویند.محل شروع این بیماری سلول های بازال پوست و یا فولیکول مو می باشد. عوامل موثر این نوع بیماری اشعه های ماورای بنفش است و مواد شیمیایی سرطان زا مانند آرسنیک، اشعه ایکس، اسکار سوختگی است. از دیگر عوامل این بیماری ژنتیک است که شامل گزرودرماپیک مانتوزوم و بازال سل نووس سیندرم است و محل ان بیشتر صورت و سر و تنه می باشد.در بیشتر مواقع هم بر روی بینی،گوش، پوست سر، گونه و اطراف چشم به وجود می آید. تومور بازال سل کارسینوم مشکلات بالینی همچون: 1- فرم SOLID 2- فرم سیستیک 3- فرم سوپرفیسیال یا سطحی 4- فرم پیگمانته 5- فرم مولتی سانتریک که در تنه و شبیه اگزما با کانون های متعدد است.

جوش های سر

در اکثر مواقع و یا بر اثر غرور جوانی جوش ها یا آکنه هایی در کف سر،پوست صورت،نواحی پشت بدن دیده می شود که یکی از علت های عارضه ی آن عفونت های باکتریایی می باشد.که به این نوع بیماری التهاب ریشه مو "فولیکولیت"می گویند. گاهی درمان جوش های سر باعث از دست دادن همیشگی موهای سر می شود. برای درمان جوش ها،آکنه ها باید شوینده ناحیه صورت با سایر نواحی بدن کاملا متفاوت باشد. یکی از مهم ترین وش های درمان فولیکولیت و آکنه،شستشوی روزانه موها می باشد.که،باعث کاهش چربی در سطح سر می شود. محل هایی از سر هستند که جوش وجود دارد اما موی سر مشاهده نمی شود.که به این نوع عارضه ها فولیکولیت دکالوانس می گویند. عارضه فولیکولیت دکالوانس را تنها با مصرف داروهای دز بالا می توان درمان کرد. *عفونت های قارچی باعث به وجود آمدن جوش های سر می شوند.

Real Time Analytics